We mogen de trossen dit weekend opnieuw losgooien. In plaats van een rondje op het IJsselmeer, maken we een rondje op het Markermeer, waarbij we Hoorn en Monnickendam aandoen. Annemijn vergezelt ons dit weekend op de boot. En behalve heerlijk zeilen en een beetje rondstruinen in Hoorn en Monnickendam, gaan we ook weer een boot bezichtigen.
Lelystad - Hoorn
Vrijdag 13-06-2025
De hele week houden we de weersberichten in de gaten. Wordt het een lekker zeilweekend of kunnen we beter thuisblijven. Met in ons achterhoofd de wens om een boot te bezichtigen, hopen we lekker het water op te kunnen gaan. Vanmorgen bleek de weersverwachting goed genoeg om ons plan door te zetten. Met een volgeladen auto gaan we op pad naar Lelystad. Door weekendtassen, boodschappen en laptops hebben we toch al gauw weer een hele bagagekar vol met spullen bij ons.


We denken snel klaar te zijn om te vertrekken. Terwijl Renata buiten de stuurhoes verwijdert, de vlag ophangt en de boot ontdoet van spinnenwebben, komt er plotseling het nodige gevloek en getier vanuit de kajuit... Maar even voorzichtig kijken en informeren wat daar aan de hand is. Eén blik is voldoende. De hele vloer is zeiknat. Gelukkig geen lekkage van de boot, maar een volle geopende fles cola is omgevallen... En nog een mazzeltje dat het zonder suiker is. Dat scheelt in het plakken. Dat wordt dus eerst dweilen op de vloer en in de bilge alvorens te vertrekken. Je zou bijna gaan denken dat vrijdag de dertiende echt ongeluk brengt... Dus mocht je denken wat al die handdoeken en vloerkleedjes doen aan de reling op foto's of video, dan is dit de reden...


Om twee uur gooien we de trossen los, op naar Hoorn. Hopelijk komen we onderweg nog niet al te veel fonteinkruid tegen. We hebben mazzel en hoeven niet te wachten bij de sluis. Er lijkt weinig wind te staan en we vrezen dat we op de motor naar Hoorn moeten varen. Zodra we echter achter het dijkje vandaan langs het kunstwerk van de poepende man varen rollen we het fok uit om te kijken of we een beetje wind kunnen vangen. Eerst is het nog niet zoveel, maar al snel gaan we 4,5 Kts en hebben we er dus best een lekker vaartje in. Het waait goed genoeg om ook het grootzeil in gereedheid te brengen en te hijsen. Meteen neemt de snelheid toe tot wel 6 Kts. Heerlijk! In één rechte streep kunnen we naar Hoorn varen. Het weer is heerlijk zacht en warm, dus het is een heel relaxed. Het grootste deel van deze tocht brengt Renata liggend in het zonnetje door met een boek erbij. Wat een zaligheid.



Onderweg bellen we al even met de havenmeester van de Binnenhaven in Hoorn. Er is nog een plekje aan de parkkant, maar als die bezet is moeten we maar ergens langszij gaan liggen. Aangezien we op dat moment nog zo'n anderhalf uur te gaan hebben vermoeden we dat dat plekje nog weleens weg zou kunnen zijn tegen de tijd dat wij de haven binnen varen. Maar goed, we zien het wel als we daar zijn.


Tegen zes uur naderen we de gezellige drukte in de voorhavens van Hoorn. Door het altijd openstaande sluisje varen wij de Binnenhaven binnen. Zoals verwacht is het bewuste plekje inmiddels weg. Voor de rest liggen veel boten al dubbel gestapeld en een enkele boot zelfs driedubbel gestapeld. We overwegen wat we zullen doen, maar hebben niet zo'n zin om te gaan stapelen. Vlak voor de Binnenhaven aan stuurboordzijde ligt de jachthaven van de watersportvereniging van Hoorn. Passanten zijn hier ook welkom, dus we wagen er een belletje aan naar de havenmeester en krijgen een box toegewezen. Deze blijkt recht voor ons neus te liggen en we kunnen er zo rechtdoor invaren.



Vanaf onze plek kijken we zo uit op de muur met de jongens van Bontekoe en de Hoofdtoren. De haven grenst aan een het Julianapark. De meeste passanten liggen aan een langssteiger. De haven heeft een restaurant 'De Loods' waar je een hapje en een drankje kunt nuttigen en keurig sanitair. Het liggeld is heel betaalbaar. We waren hier allebei nog nooit eerder geweest, maar we weten zeker dat we deze jachthaven in de toekomst zeker weer aan zullen doen.



We besluiten eerst maar wat te gaan eten alvorens het centrum van Hoorn in te wandelen. We hebben onderweg naar de boot gemarineerde procureurlapjes gehaald en hebben hier een frisse salade bij gemaakt. Heerlijk. Als na het eten de boel aan kant is, stappen we op de lage steiger en wandelen naar het parkje dat om de hoek van de haven ligt. Al snel loop je dan over de kade bij de Binnenhaven. Het is er een gezellige drukte. Er liggen flink wat bootjes langs de kades en de terrasjes zijn goed gevuld. We passeren de jongens van Bontekoe en de Hoofdtoren, die we vanuit de haven al zagen liggen. We lopen langs partyboot Abel Tasman, waar het nodige publiek met korte broekjes en rokjes en hoge laarzen over de rode loper aan boord gaat. Hier klinkt ook de muziek die we op onze ligplaats al hadden gehoord. We kijken uit op de opening in de dijk naar het Markermeer en lopen langs de Grashaven weer terug richting Watersportvereniging Hoorn.
Terug op de boot gaan we bij een avondzonnetje zitten in de kuip. Het is heerlijk, ook als de zon langzaam achter de horizon verdwijnt. Als het donker is geworden gaan we douchen en kruipen in bed.
Afstand door het water: 19,1 NM; Duur: 3 uur en 38 minuten; Gemiddelde snelheid: 4,7 Kts
Hoorn - Monnickendam
Zaterdag 14-06-2025
Een nieuwe dag breekt aan met weer een heerlijk zonnetje. De ontbijtboel gaat naar buiten, waar we genieten in de kuip die langzaam opwarmt. Straks komt Annemijn aan met de trein om ons te vergezellen. Voor die tijd roept nog even de plicht van wat administratieve zaken. Dus we pakken de laptops erbij en kunnen om twaalf uur met een vinkje achter dit klusje op pad.

Wat ons gisteravond nog niet was opgevallen, doet dat nu wel. Aan het pad langs de haven ligt aan de rechterzijde een meertje. Ons oog valt op een gedicht dat op letters net onder de waterlijn is geschreven. We houden even stil om dit gedicht te kunnen lezen.

Watergedicht
In 1998 werd het kunstwerk 'Drijvend gedicht' geplaatst in het water tussen de Binnenluiendijk en het Julianapark in Hoorn (Noord-Holland).
De liefde bezit de tijd
De tijd is geen werkelijkheid
De werkelijkheid bestaat alleen in de droom
De droom van dood en genot vertelt het geluk
Het geluk leeft in de liefde
De liefde onsterfelijk maakt het leven gelukkig vergankelijk
Jan Merx (1959) is (in zijn eigen woorden) architect en contextueel beeldend kunstenaar. In zijn kunst spelen architectuur, literatuur en filosofie een belangrijke rol.
Het is het 'Drijvend gedicht' van Jan Merx. Blijkbaar staat het water op dit moment wat hoger, want het gedicht bevindt zich net onder het wateroppervlak. Langs de Binnenhaven zetten we koers naar het centrum. We blijken dit weekend op de 25e editie van de Hoornse Stadsfeesten gestuit te zijn. In de Binnenstad staan podia en er is een grote platen en cd-markt in de winkelstraten.



Met wat boodschappen in de tas lopen we naar het station om Annemijn op te pikken van de trein van half twee. Even voor half twee komt er een lange goed gevulde dubbeldekker binnenrijden op het station. Na even speuren, vinden we Annemijn op het stationsplein. Ze is bepakt en bezakt dus we lopen in een stevig drafje terug naar de haven. Na een klein half uurtje zijn we aan boord en maken ons klaar voor vertrek. Om even na tweeën steken we van wal op weg naar Monnickendam.
Helaas is de lucht betrokken en is het niet droog. Elke keer als we het wagen om onder de buiskap vandaan te komen begint het weer te spetteren. Er is wel een voordeel dat we precies nu op het water zijn. Er zou vandaag namelijk nauwelijks of geen wind zijn. Alleen tijdens een paar kleine buitjes zou er een windkracht 2 à 3 Bft zijn. Daar maken we nu mooi gebruik van. Dus we kunnen toch lekker een stukje zeilen naar Monnickendam. Vooralsnog hebben we gelukkig ook maar weinig last van fonteinkruid. Af en toe zien we een klein plukje voorbij drijven, maar dat mag geen naam hebben. Renata maakt onderweg nog een lekkere fruitsalade.



We passeren Edam en Volendam en varen de Gouwzee op. Hier moeten we opletten om binnen de betonning te varen, omdat hier veel ondiepe gedeeltes zijn. Het is een stukje waar we zelden varen, dus leuk om te zien. Onze bestemming is Monnickendam en daar hebben we geen van drieën ooit in een haven gelegen. We zijn dus erg benieuwd. Voor we Monnickendam naderen bellen we met de havenmeester van Jachthaven Waterland. Een plekje voor de nacht is geen enkel probleem. We kunnen aan de E-steiger gaan liggen. In het voorbij varen van de A-steiger zien we de boot liggen die we morgen gaan bezichtigen.

Eenmaal aangemeerd hebben we problemen met het aansluiten van de walstroom. Het kastje bij onze plek zit op slot en de grote kast even verderop geeft geen stroom. Eerst maar eens kijken of we de havenmeester nog kunnen vinden en of we het sanitair zo kunnen gebruiken. De havenmeester is al naar huis, maar we spreken hem wel aan de telefoon. Een pas voor de stroom en het sanitair kunnen we halen in het restaurant op de jachthaven. Met de opgewaardeerde pas en wat hulp van buren in de haven lukt het ons om de walstroom aan de praat te krijgen.



We wandelen een rondje door het stadje. Geen idee of hier wat te beleven valt en of we wellicht iets Volendam-achtigs kunnen verwachten. Bij ons rondje komen we eigenlijk weinig tegen behalve stille straatjes. Het hele stadje ademt een enorme rust uit. Na ongemerkt weer de nodige stappen te hebben gelopen, gaan we terug naar de haven. We nemen stiekem alvast een kijkje op de A-steiger bij de boot die we morgen gaan bezichtigen. Ze ziet er prachtig uit. De ramen staan open, dus het lijkt erop dat de eigenaren nog druk zijn op de boot. Morgen maar wat uitgebreider kijken.
Nu is het eerst tijd voor een lekker bordje paëlla van bulgur (voor het recept verwijs ik naar de vorige blog). Daarna gaan we om beurten douchen, omdat we allemaal de pas nodig hebben om het gebouw binnen te kunnen komen en de douche aan te kunnen zetten. Het douchen is overigens verder vrij. Als iedereen weer fris en fruitig is, toveren we de bank om tot een bed en kunnen we lekker met z'n drieën een film kijken.
Afstand door het water: 14,7 NM; Duur: 2 uur en 59 minuten; Gemiddelde snelheid: 4,3 Kts
Monnickendam - Lelystad
Zondag 15-06-2025
Geen wekker en geen haast vandaag, we worden gewekt door een zonnetje. In de kuip dekken we de tafel voor een zondags ontbijtje. We hebben een beetje kriebels in onze buik. Dat hebben we eigenlijk nog niet eerder zo gehad, maar we hebben hoge verwachtingen van dit schip! We zijn blij als het bijna twaalf uur is en we gedrieën koers kunnen zetten naar de A-steiger. Maar voor we hier meer over vertellen, eerst wat meer over onze zoektocht...
DE ZOEKTOCHT
Bij velen van jullie is bekend dat wij een droom hebben om over een aantal jaar voor langere tijd te vertrekken. We hebben een ontzettend fijne boot, maar voor dat doel vinden we onze boot toch wat minder geschikt. We zoeken meer ruimte en comfort in de breedste zin van het woord.
WAAR LOPEN WE NU TEGENAAN?
BED
Op onze huidige boot slapen wij in de voorpunt. Hier hebben we in de afgelopen jaren een lattenbodem gemonteerd en nieuwe kussens/matrassen die het comfort in hoge mate bevorderd hebben. Aan het hoofdeind is het bed breed met 1,80m, bij het voeteneind wat minder met 30cm. Met name Renata krijgt last van haar knie door te weinig beenruimte. Om in bed te komen moeten we vanuit het gangetje naar binnen kruipen. Dat lukt ons best, maar voor de toekomst zou het fijn zijn als we gewoon in bed kunnen stappen. In onze zoektocht vallen boten met een puntbed als eigenaarshut daarom af. We willen of een eigenaarshut aan de achterkant van de boot, wat in de regel een boot met middenkuip betekent (een enkele uitzondering met een zeer hoge instap daargelaten) of een eigenaarshut voor, maar dan wel met een soort van rechthoekig bed en ruimte om in te stappen.


ANKEREN
Ankeren doen we veel te weinig en dat hangt samen met verschillende dingen. Ons anker moet handmatig aan boord gehaald worden en Paul Michèl wordt er niet blij van om tig meter ketting op spierkracht aan boord te hijsen. We hebben geen warm water en doucheruimte aan boord. We hebben hier wel een koude buitendouche voor aangelegd die we voor dat doel gebruiken, maar voor de toekomst zou een warme douche aan boord wel heel fijn zijn. En dan hebben we ook nog de dinghy. Die van ons is geschikt voor ongeveer 1,5 persoon, wat betekent dat we niet met z'n tweeën naar de wal kunnen varen.


RUIMTE
Om te vertrekken vinden we de beschikbare ruimte om spullen op te bergen wat te klein. Dat gaat dan om dingen als fietsen, sups, dinghy, etc. Maar het gaat ook om de mogelijkheid om apparatuur in te bouwen, zoals een vriezer, generator of bijvoorbeeld een watermaker.


ZEILPLAN
Een beter zeilplan zouden we met het oog op de toekomst ook erg fijn vinden. Met ons huidige zeilplan halen we bij een oversteek naar bijvoorbeeld Noorwegen een gemiddelde snelheid van ongeveer 4,7 à 4,8 Kts. Hoe fijn zou het zijn als we dat een beetje op zouden kunnen schroeven?



WAT ZOEKEN WE?
We hebben lang zitten dubben. Willen we voor de komende jaren eerst een klein stukje groter en over een aantal jaren nog een keer een stap maken of zoeken we toch meteen dat grotere schip? We gingen voor het eerste, raakten van koers door het tweede, kwamen terug op onze schreden 'stick to the plan', maar ook daar bleven we niet bij.
BAVARIA 38 OCEAN 1999
LELYSTAD

Inmiddels zo'n twee jaar geleden gingen we voor het eerst kijken naar een andere boot. We wilden graag weten hoe een Ocean-versie met eigenaarshut achter in deze lengte zou aanvoelen. Dat was al snel duidelijk, veel te gedrongen, dus niet wat we zochten.
FEELING 39 2001
STAVOREN

Het denken over een nieuwe boot is al die tijd doorgegaan. Dit voorjaar werd onze aandacht getrokken door deze Feeling 39. We hebben de boot uitgebreid bekeken, maar het was toch niet ons type boot en er moest nog te veel aan gebeuren.
BAVARIA 38 CRUISER 2008
MEDEMBLIK

Deze hadden we binnen twee minuten gezien... We hadden al een beetje onze twijfels bij de buitenkant, terwijl we stonden te wachten op de makelaar. Toen we aan boord konden kijken, werden de twijfels alleen maar groter. Niet erg voorzichtig mee omgegaan. Volgens de makelaar moesten we dan maar een nieuwe boot kopen...
JEANNEAU 40.3 2006
HINDELOOPEN

De volgende dag in Hindeloopen liepen we een rondje langs de verkoopsteigers. We zagen deze Jeanneau Sun Odyssey 40.3. Op zich een heel aardig schip, maar niet echt ons type boot en ook wat aan de prijs.
SPIRIT 41 2000
HINDELOOPEN

Aan dezelfde verkoopsteiger lag ook deze Spirit 41. Een fantastische boot met ongetwijfeld mooie zeileigenschappen, maar daardoor wat kleiner van binnen en minder comfortabel.
HALLBERG RASSY 40 2008
HINDELOOPEN

We werden gewaarschuwd door de makelaar. Doe het niet, ga niet kijken, want dan ben je verkocht. En hij had gelijk. We waren meteen verliefd op dit geweldige schip met prachtige eigenaarshut. Zo mooi onderhouden dat zij als nieuw was. Helaas was zij ook echt boven ons budget.
HALLBERG RASSY 40 2004
BRUINISSE

Aangewakkerd door de prachtige Hallberg Rassy in Hindeloopen, wilden we kijken wat zo'n zelfde type Rassy, maar dan goedkoper zou brengen. Een mooi schip, maar inderdaad alles minder mooi en eigenlijk nog steeds boven ons budget.
BAVARIA 44 OCEAN 2002
LELYSTAD

Dit schip hadden we vorig jaar ook al bekeken. De eigenaarshut is onder andere prachtig ruim. Uit 2002, maar nog zo goed als nieuw. We kwamen toen niet uit de onderhandelingen en ook in de tweede poging dit jaar zijn we er niet uit gekomen.
BAVARIA 44 OCEAN 2002
SPANJE

Eenzelfde schip, maar dan volledig vertrekkers-klaar. Verwachte terugkomst in Spanje is halverwege juni. Prijs voor ons aan de hoge kant en er is ook nog veel belangstelling voor. Deze hebben we dus laten varen.
BAVARIA 42 CRUISER 2006
ALMERE

Om even aan de files te ontsnappen, bekijkt Paul Michèl dit schip in Almere. Een mooi uitgerust schip, maar wel met gebruikssporen en aan de prijs.
BAVARIA 44 EXCLUSIVE 1996
STAVOREN

De markt voor de middenkuipers/Ocean-versie is krap. We verleggen ons blikveld en gaan kijken naar een Bavaria 44 ft met een achtercockpit. De ruimte is mooi, zeker met de ruimte met stapelbed, waar je uitstekend spullen kunt opbergen. Probleem was wel het bed in de punt.
BAVARIA 370 1991
STAVOREN

Toen we toch in Stavoren aan het kijken waren, hebben we ook deze boot bezichtigd. Het was al snel duidelijk dat 37 ft voor onze plannen te klein is.
BAVARIA 38 CRUISER 2003
LELYSTAD

Na het debacle met de 38 ft in Medemblik, een nieuwe poging. Het blijkt al snel dat we toch meer ruimte zoeken. In dezelfde haven liggen twee Bavaria 40 Ocean-type schepen. We maakten een praatje met de eigenaren en dat maakte ons nieuwsgierig naar de binnenkant, dus...
BAVARIA 40 OCEAN 2001
SINT ANNALAND

... gaan we op weg naar Sint Annaland. Daar lag zo'n Bavaria 40 Ocean te koop. Het blijkt al snel dat we dit type boot toch iets te klein vinden. Los daarvan was er het nodige onderhoud nodig en daarmee de prijs te hoog.
BAVARIA 44 EXCLUSIVE 1996
SPANJE

In Spanje ligt ook een Bavaria 44 Exclusive, maar dan met drie hutten en dus een eigenaarshut voorin. We zagen wel dat er één en ander aan moest gebeuren. Een bezoekje aan Valencia leerde dat door gebrek aan onderhoud eigenlijk alles onder handen genomen moest worden. Zo zonde...
BAVARIA 430 LAGOON 1992
ITALIË

De zoektocht ging verder en we stuitten op dit schip. Achtercockpit, maar ook een eigenaarshut achter. Hoe kan dit? Dat kan dus door de hoge instap, waardoor je horizontaal naar binnen moet schuiven. We probeerden ons voor te stellen hoe dat moest op een rommelig zeetje of als je wat stijver en strammer wordt... Deze viel dus af voor ons.
BAVARIA 47 CRUISER 2000
PORTUGAL

Een redelijk betaalbare 47 Cruiser. Het klonk al te mooi om waar te zijn. Het addertje onder het gras... Deze bleek al sinds 2008 op de kant te staan. Een paar keer van eigenaar gewisseld, maar de projecten zijn nooit afgerond. Helemaal geen verkeerd schip, maar het project leek ons toch te groot, zeker als de boot ook nog in Portugal ligt. Volgens de makelaar was er (na al die jaren in de verkoop) plotseling ook een andere gegadigde... Ze ligt nog steeds te koop 😉
BAVARIA 44 CRUISER 2002
MONNICKENDAM

En toen plopte op een dinsdagavond deze Bavaria 44 Cruiser op in Monnickendam. Renata appte Paul Michèl of we deze al gezien hadden. Het antwoord was nee, dus probeerden we gelijk een afspraak te maken voor een bezichtiging. Deze bezichtiging is vandaag...
De vlag wappert en de eigenaren staan in de kuip helemaal klaar voor ons bezoekje. We schudden elkaar de hand en gaan aan boord, waar we rustig kunnen kijken en onderling wetenswaardigheden uitwisselen. De boot sluit helemaal aan bij onze verwachtingen. We hadden al wel een beeld van de ruimte op dit schip, omdat we laatst in Enkhuizen op eenzelfde schip binnen mochten kijken. We worden opnieuw blij van de ruimte. Ruime rondzit, een langskeuken, twee natte cellen, een fantastische eigenaarshut voorin en twee grote hutten achterin. Er is een fantastische zeilplan, een elektrisch ankerlier, zij-instap, een zwemplateau met buitendouche, ruime kuip met vast kuiptafel, noem het maar op. De staat van het schip is top. De eerste eigenaren van deze boot hebben 23 jaar lang goed voor haar gezorgd. Al snel wordt de hand geschut op de verkoop. Het is opeens razendsnel gegaan, zowel voor de eigenaren als voor ons. We eten er een stukje appeltaart op bij een glas bubbels. Wat een feestje. Het geheel is uiteraard niet compleet zonder een proeftocht en laat het daar nu geweldig weer voor zijn!






Binnen een minuut of tien vertrekken we. De motor snort en buitengaats doen we de zeilen omhoog. We snijden door het water en gaan tussen de 7 en de 8 Kts. Wat een snelheid en wat een stabiliteit. Voor Renata die nog nooit op een ander schip heeft gevaren dan onze eigen Ohana, is dit een hele nieuwe ervaring. Om beurten staan we aan het roer.



Met de twee sturen kun je altijd kiezen of je hoog of laag gaat staan en kun je goed vooruit kijken. We zouden nog wel uren willen doorvaren, maar we zullen vandaag ook nog terug naar Lelystad moeten varen met ons eigen schip. We keren dus om en zetten weer koers naar de haven. Wat een bijzondere dag en wat zijn we blij. Nog een paar weken wachten en dan zal de overdracht plaatsvinden. Na het afmeren en gedag zeggen stuiteren we terug naar onze eigen boot.




Als we de trossen los gooien is het inmiddels al drie uur geweest. De tijd is omgevlogen en we moeten hoognodig op Lelystad aan. Zodra het mogelijk is tussen alle betonning in, hijsen we het grootzeil en rollen het fok uit. Het beste windgaatje vandaag is al geweest, maar alles bij elkaar halen we toch nog een gemiddelde snelheid van 4,5 Kts. Het is heerlijk weer. Paul Michèl staat aan het roer en Annemijn en Renata lezen een boek in de kuip. We schommelen in een bijna rechte streep van west naar oost met de wind op het achtersteven. Pas achter de dijk bij Lelystad is het geschommel voorbij.




Als de Houtribsluizen in zicht komen starten we de motor, maar die heeft er weer eens geen zin in. Geleerd van de vorige keer, checken we eerst het bewuste stekkertje. En jawel, de motor bromt gelijk weer als een zonnetje. We strijken de zeilen en maken de boot gereed voor de sluis. We halen de fenders uit de ankerkluis en de kajuit en slaan de lijnen aan. Renata roept de sluis- annex brugwachter op en we kunnen meteen invaren in de bakboordsluis. Voor de brug leggen we aan en wachten op het schutten en de brugopening. Niet veel later varen we onze thuishaven weer binnen. We ruimen op, verzamelen onze spullen, Annemijn haalt een bagagekar en we brengen alles naar de auto. Daarna gaan we naar de Soos om een lekker hapje te eten en onze aankoop te vieren, alvorens we naar huis rijden.
Afstand door het water: 20,6 NM; Duur: 3 uur en 44 minuten; Gemiddelde snelheid: 4,8 Kts
Wij zouden het erg leuk vinden als je een reactie achterlaat. Naast de mogelijkheid om hierboven een ❤️ te geven om ons te laten weten dat je de blog leuk vindt, bestaat hieronder de mogelijkheid om een persoonlijke reactie te plaatsen. De met een * gemarkeerde velden moeten verplicht worden ingevuld. Naam en bericht worden gepubliceerd, het e-mailadres niet. Wil je graag een mailtje krijgen, zodra er een nieuwe blog wordt geplaatst, meld je dan aan via onze Contact-pagina.
Reactie plaatsen
Reacties
Wat gaaf en gefeliciteerd. Dat zal nog wennen zijn aan al die ruimte. Straks kun je elkaar niet meer vinden.
Gefeliciteerd, wat een prachtig schip!
Wat een knoeperd!
Moet ik mij zorgen maken over de toekomst?
Lange tochten? Er blijft toch wel tijd om ons koor te dirigeren?🫣
Heel veel vaar plezier!!😘
Top man! Gefeliciflapsteert met deze andere boot. Varen met die hap👍